Историята на Тунинга

Историята на Тунинга

Какво е Тунинг

Тунинг(Tuning) е модификация на автомобил, за да го оптимизира за различен набор от изисквания за производителност от тези, на които първоначално е проектиран да отговаря. Най-често това е по-висока производителност на двигателя и динамични характеристики на управление, но автомобилите могат също да бъдат променени, за да осигурят по-добра икономия на гориво или по-плавна реакция. Целта при настройката е подобряването на цялостната производителност на превозното средство в отговор на нуждите на потребителя. Често настройването се извършва за сметка на ефективността на емисиите, надеждността на компонентите и комфорта на пътниците.

Тъй като културата нараства около модифицираните автомобили, терминът тунинг се разраства, за да обхване козметичните и стилистични промени, които собствениците правят, за да персонализират своите превозни средства. Тези промени могат да варират от функционални модификации, предназначени да подобрят производителността или функционалността на автомобила, до визуални модификации, които променят естетиката на автомобила и, в случай на някои модификации, понякога вредят на производителността или функционалността на автомобила.

Тунингът е свързан с автомобилни състезания, въпреки че много Тунинговани автомобили не се състезават в състезания, а се карат по улиците или се използват като реклама.

История на Тунинга

Откакто са изобретени, автомобилите винаги са били обект на модификация след продажбата. Както умерената, така и радикалната модификация са отбелязани в популярните песни Hot Rod Race и Hot Rod Lincoln. Имената на Abarth и Cooper се появяват на модели, стилизирани след автомобилите, които са модифицирали. С подкрепата на Ford, известният производител на двигатели Cosworth преминава от модифицирането на английските двигатели с плоска глава за Lotus Sevens до доминиращо състезание във Формула 1.

През 70-те и 80-те години много японски автомобили с по-висока мощност никога не са изнасяни извън японския вътрешен пазар. В края на 80-те и началото на 90-те години  Автомобили, като Nissan Skyline, започват да се внасят частно в Западна Европа и Северна Америка. В Съединените щати това е в пряк контраст с местното производство на автомобили по това време, Автомобили които имат много малка мощност на пазара за местни компактни и икономични автомобили; вместо това фокусът е върху спортни автомобили или мускулни автомобили(Muscle Car) като Ford Mustang и Chevrolet Corvette.

Поради лекото си тегло и нарастващата наличност на евтино тунинг оборудване, настроената икономичност и компактните автомобили показват висока производителност на ниска цена в сравнение със специалните спортни автомобили. С увеличаването на професионалния спорт и състезания с такива превозни средства се увеличава и развлекателната употреба на тези превозни средства. Шофьорите с малко или никакво автомобилно, механично или състезателно преживяване биха модифицирали своите превозни средства, за да подражават на по-впечатляващите версии на състезателни превозни средства, с различни резултати.

Различни видове Тунинг

Същността на Тунинга е опит за значително увеличаване на производителността – или появата на висока производителност – от Заводско(Стоково) моторно превозно средство чрез добавяне, промяна или пълна подмяна на части. Въпреки че това до голяма степен включва модификация на двигателя и системите за управление на превозното средство, за да се увеличи изходната мощност, често се изискват допълнителни промени, за да се позволи на превозното средство да се справи с такава мощност, включително втвърдено окачване, разширени гуми, по-добри спирачки и подобрени модификации на кормилното управление и трансмисията (като например като монтаж на Шорт Шифтър). Макар и до голяма степен незначителни по отношение на външния вид, някои модификации като нископрофилни гуми, променено окачване и добавяне на спойлери могат да променят цялостния външен вид на автомобила, както и да добавят притискаща сила за увеличаване на сцеплението.

Аудио Тунинг

Заводска аудио система е тази, посочена от производителя, когато автомобилът е конструиран. Индивидуалната аудио инсталация може да включва всичко – от надстройката на радиото до пълна персонализация, базирана на конкретно аудио оборудване. Провеждат се събития, на които участниците се състезават за най-силния, най-висококачествен звуков прием или най-иновативните звукови системи. Някои често срещани модификации включват високоговорители и субуфери с по-високо качество, усилватели и по-добро окабеляване.

Двигателен Тунинг

Настройката на двигателя е процесът на модифициране на работните характеристики на двигателя. В типична настройка на двигателя има различни механични и електронни елементи като всмукателен колектор, свещи и сензор за масов въздушен поток. Съвременните двигатели използват използването на блок за управление на двигателя, за да осигурят най-добрия баланс между производителност и емисии. Чрез OBD комуникационния протокол, електронно контролираните аспекти на двигателя могат да бъдат модифицирани в процес, известен като Ремап. Ремапът може да се извърши или чрез промяна на софтуера в ECU (чип тунинг), или чрез предоставяне на фалшиви данни чрез добавен хардуер. Предлагат се и други самостоятелни системи за управление на двигателя; тези системи заменят фабричния компютър с такъв, който може да се програмира от потребителя.

Боди Тунинг(Body Tuning)

Боди Тунингът(Body Tuning) включва извършване на модификации на каросерията на автомобила с цел промяна на естетиката на автомобила, подобряване на производителността или и двете. Може също да включва смяна или подмяна на части за по-добри аеродинамични характеристики. Чрез притискаща сила могат да се подобрят скоростите на завиване и сцеплението на гумите, често за сметка на увеличеното съпротивление. За да се олекоти превозното средство, компонентите на каросерията като капаци и огледала за обратно виждане могат да бъдат заменени с по-леки компоненти или да бъдат изработени от по-лек и издръжлив материал, като Карбон(Carbon Fiber).

Детунинг(Detuning)

Детунинг е процесът, който връща модифицираната кола към първоначалния фабричен вид или намалява нейната мощност в определена област на настройка. Например, автомобилът може да бъде върнат към фабричен вид, за да позволи увеличено сцепление, когато сцеплението на пистата не е достатъчно, за да се справи с увеличената мощност на настроения двигател.